یجاد انگیزش برای یادگیری دانش آموزان
نوشته شده توسط : عبدالکریم اشرفی دهکردی

ایجاد انگیزش برای یادگیری دانش آموزان

والدین و مربیان در سراسر جهان سعی می کنند بفهمند که چرا علاقه ی دانش آموزان به انجام تکالیف مدرسه روز به روز کمتر می شود . شاید قسمتی از مشکلات مربوط به عدم آگاهی از این مساله باشد که چه چیزی واقعاً دانش آموزان را برانگیخته می کند. انگیزش عمدتاً به عنوان آنچه که رفتار خاصی را تحریک و حفظ می کند تعریف می شود. انگیزش دو نوع بیرونی و درونی است.

انگیزش بیرونی معمولاً از پاداشهای بیرونی ، جوایز ، نمرات ، کارت ها و تمایل برای بهتر بودن از دیگران ناشی می شود. این نوع انگیزش باعث می شود که دانش آموزان تنها برای این پاداشها یا اجتناب از خجالت و شرمندگی فعالیت کنند.

انگیزش درونی از درون می آید. زمانی که دانش آموز تنها به خاطر رضایت از خود می خواهد  بهتر عمل کند در این صورت یادگیری با معناتر و بادوام تر خواهد بود. انگیزش زمانی بهینه می شود که :

-      شخص دواطلبانه در یک تکلیف درگیر می شودنه در پاسخ به فشار خارجی.

-      تکلیف در سطح مناسبی از چالش باشد.

-      فرد حق انتخاب داشته باشد

چگونه والدین و معلمان می توانند محیط یادگیری را برای بهینه ساختن این شرایط ترتیب دهند؟

·         فشار بر روی دانش آموزان باید به حداقل برسد.

مثلاً حذف رقابت یا مقایسه ای اجتماعی ، تجدیدنظر و اصلاح سیستم نمره گذاری.

·         اطمینان از اینکه تکلیف سطح مناسبی از چالش را مطابق باسن و میزان توانایی دانش آموز دارد . اگر تکلیف خیلی آسان باشد ، دانش آموزان خسته می شود و انگیزه برای انجام آن ندارد. اگر سطح تکلیف بالاتر از توانایی دانش آموز باشد موجب ناکامی و انجام ندادن تکلیف می شود.

·         تکلیف باید با معنا و مرتبط با یادگیرنده باشد. اغلب دانش آموزان اظهار می کنند : چرا من باید این تکلیف را انجام دهم ؟ این تکلیف در بزرگسالی هرگز مورد استفاده ی من قرار نمی گیرد . هدف تکلیف باید به دست آوردن یک مهارت یا بهبود آن باشد نه حفظ طوطی وار مطالب غیر مرتبط.

·         استفاده ی مناسب از پادشها ، استفاده از جوایز بدون تعصب ، به خاطر تلاش و پیشرفت پاداش دهید ، نه فقط به خاطر عملکرد و نتیجه ی کلی کار .

·         اگر چه به دانش آموزان گفته شود که تکلیف چیست و چگونه باید انجام شود ، آنها انگیزه ی بیشتری برای درگیر شدن در تکالیف دارند. کنترل بیشتر معلم موجب انگیزش کمتر یادگیرنده خواهد شد.

·         ساختار تمرین یادگیری بر روی میزان انگیزش تاثیر می گذارد . دستورالعمل های داده شده باید روشن باشد. دانش آموز باید بداند که از او انتظاری می رود راهنمایی ها در مورد چگونگی انجام تکالیف باید به خوبی توسط دانش آموز درک شود. بازخورد مفید و فوری حتمی است تکلیفی که فوراً تصحیح شده و به دانش آموزان برگردانده شود و دارای توصیه هایی در پایین برگه است که به دانش آموز نشان می دهد در کجا اشتباه کرده و چگونه می تواند آنها را رفع کند بسیار مفیدتر از برگه ای است که تنها یک نمره بر روی آن است.

·         باید محیط حمایتی فراهم شود. زمانی که دانش آموزان در محیط احساس تهدید یا خطر کنند ، به خوبی عمل یا فکر نمی کنند. رابطه ای بین معلم و دانش آموز باید راحت باشد. یک جمله تشویقی یا تُن صدای مناسب ، یک دست بروی شانه ، اینها ممکن است به نظر بیهوده برسد اما تاثیر آنها بر روی یادگیری بسیار زیاد است .

به طود خلاصه ، وقتی که با دانش آموزان به خوبی رفتار شودو به آنها احترام گذاشته شود ، تشویق می شوند و میزان بالایی از انگیزش را به طور خودکار بدست می آورند.

·         در طی زمان ، پیشرفت دانش آموز بیشتر و بیشتر با انتظار اولیه هماهنگ می شود.

ایجاد ارتباط براساس انتظارات مثبت :

این مساله مهم است که معلمان به گونه ای با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند که بیانگر این انتظار باشد که آنها می توانند یاد بگیرند . این عقیده که دانش آموزان خاصی نمی توانند یادبگیرند ، یک ارتباط انتظاری منفی است .

چندین راه برای ایجاد ارتباط انتظاری مثبت در معلمان وجود دارد :

·         برای پاسخ دانش آموزان صبر کنید : تحقیقات نشان داده است که معلمان برای جواب دادن دانش آموزانی که از آنها انتظارات بالاتری دارند بیشتر صبر می کنند تا د انش آموزان دیگر . صبر طولانی تر ممکن است انتظارات بالاتری برقرار کند و پیشرفت دانش آموزان افزایش دهد.

·         از دسته بندی دانش آموزان براساس پیشرفت اجتناب کنید : نمره گذاری باید یک موضوع خصوصی بین دانش آموزان و معلمان باشد نه یک اطلاعات همگانی . در بعضی موارد ممکن است دسته بندی دانش آموزان در کلاسها برای دروسی مانند ریاضی یا خواندن ضروری باشد اما معلمان نباید گروه ها را رتبه بندی کنند. با همه ی گروهها باید به طور مساوی احترام امیز برخورد کنند  و در مواقع مناسب اجازه ی جابجایی از گروهی به گروه دیگر را به دانش آموزان بدهند.

·         با همه ی دانش آموزان یکسان برخورد کنید : دانش آموزان ضعیف را به اندازه ی دانش آموزان دیگرصدا بزنید و به یک میزان وقت برای آنها وقت صرف کنید.





:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: